Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Sobota, 21. 12. 2024

Archív

Spyker

Historie holandské značky Spyker sahá až do 19. století. O její znovuzrození se postarala skupina podnikatelů a investorů v čele s Victorem Müllerem, nyní je její další budoucnost v rukách ruského miliardáře Antonova.

V roce 1898 postavili dva bratři Jacobus a Hendrik – Jan Spijkerovi první automobil, poháněný motorem Benz. Později svou společnost přejmenovali kvůli snazšímu proniknutí na zahraniční trhy na Spyker.

Uplynulo pět let než vznikl pokrokový model Spyker 60/80 HP, což byl první vůz na světě se šestiválcovým motorem, stálým pohonem všech čtyř kol a brzdami na věch kolech. Spyker ve shodné době přišel s patentem na šasi, jehož spodní část byla konstruována tak, aby omezovalo víření prachu na nezpevněných silnicích.

Obraz firmy se zlepšil i v roce 1907, kdy se standardní model 14/18 HP Tourer zúčastnil legendární rallye z Pekingu do Paříže a dojel na druhém místě. Spyker vyráběl automobily, které byly charakteristické svou kvalitou a solidností konstrukce. Jeho modely se vyznačovaly  kulatými chladiči a obchodních úspěchů dosahovaly hlavně v holandské Východní Indii a v Británii, kde byl Spyker znám jako „kontinentální Rolls-Royce“. Před 1. světovou válkou došlo k poklesu zájmu o luxusní vozy a Spyker musel upravit svou produkci. Sloučil se společností Dutch Aircraft Faktory N.V. a během války vyrobil na 100 letadel a okolo 200 leteckých motorů.

V roce 1914 holandská firma poprvé použila svůj latinský a dodnes používaný slogan „Nulla tenaci invia est via”, což volně přeloženo znamená pro vytrvalého není žádná cesta neprostupná.

Po válce obnovil Spyker automobilovou výrobu a dále se snažil o překonávání řady rekordů. Nejslavnějším z rekordních vozů byl model C4 s motorem od Wilhelma Maybacha s dvojitým zapalováním, vysokonapěťovým magnetem Bosch a dvěma zapalovacími svíčkami v každém válci. V roce 1921 vytvořila sériová verze Spykeru C4 nový vytrvalostní rekord, když automobil nepřetržitě jezdil po dobu 36 dní a absolvoval mamutí porci 30 000 km.

V roce 1925 ovšem nedoceněná firma zkrachovala a na své obnovení čekala až do roku 2000, kdy byl na Motor Show v Birminghamu odhalen Spyker C8 Spyder, o půl roku později pak debutovalo v Amsterdamu kupé C8 Laviolette. Ve stejném roce se na IAA ve Frankfurtu prezentoval i závodní speciál pro závody seriálu Le Mans s označením Spyker C8 Double 12 R. Nizozemská značka jej do nejslavnějšího vytrvalostního nasazovala v letech 2002 a 2003. Jeho silniční derivát s označením “S“ byl odhalen v roce 2002 v Birminghamu.

V roce 2004 zamířil Spyker na Amsterdamskou burzu. O rok později získal malovýrobce potřebná povolení pro vstup na trh USA. Na autosalón do Ženevy přivezl model Spyker C12 LaTurbie, první Spyker, který dostal šestilitrový motor W12 od Audi.

V listopadu  2005 uzavřel Spyker Cars strategické partnerství s investiční společnost Mubadala Development Company z Abu Zabí, jejíž petrodolary přinesly nutně potřebný provozní kapitál. Mubadala získala sedmnáctiprocentní podíl ve Spykeru, krom toho vlastní i 5 % Ferrari.

Novou klientelu chtěla automobilka získat díky výkonnému SUV s názvem Spyker D12 Peking-to-Paris, který byl odhalen v Ženevě 2006. Čtyřmístný automobil s pohonem všech čtyř kol rovněž pohání  motor Audi 6.0 W12.

Propagaci značky měla povzbudit i akvizice týmu F1 Midland (bývalý Jordan F1) se sídlem v britském Silverstonu. Spyker Cars jej odkoupil od rusko – kanadského miliardáře Alexe Shnaidera. Po ročním působení v kompletní sezóně 2007 s jezdci Adrianem Sutilem, Christijanem Albersem, Markusem Winkelhockem a Sakonem Yamamotem ovšem tým kupuje indický miliardář Vijay Mallya a přejmenovává jej na Force India.

Spolupráce s italskou karosárnou Zagato vyústila v roce 2006 v konstrukci modelu Spyker C12 Zagato, který Spyker přivezl na 77. autosalón do Ženevy. Celohliníková karoserie automobilu s pohonem zadních kol v detailech připomíná monoposty F1.

V roce 2010 dochází k dalším významným změnám v nizozemské společnosti. Výroba automobilů totiž byla převedena z holandského Zeewolde do Velké Británie k firmě CPP Manufacturing v Coventry, která pro Spyker Cars dodávala od roku 2000 karoserie. Prvním vyrobeným kusem na Britských ostrovech byl model Aileron.

Krom toho vstoupil v roce 2010 Spyker Cars do záchrany švédské krachující automobilky Saab Automobile. Tu po náročném vyjednávání odkoupil za částku 74 milionů dolarů v hotovosti a prioritní akcie v hodnotě 326 milionů dolarů od amerického koncernu General Motors. Automobilky Spyker a Saab se sloučily pod hlavičku mateřské společnosti Spyker Cars NV, jejíž akci jsou rovněž obchodované na amsterdamské burze pod zkratkou SPYKR.

Na autosalónu v Ženevě 2011 Spyker Cars NV oznámil zásadní rozhodnutí, a to že již nadále nehodlá vyrábět supersporty značky Spyker a tuto svou divizi sportovních vozů kompletně odprodal firmě CPP Global Holdings Ltd.ruského miliardáře Vladimira Antonova. Ten přitom do té doby držel ve Spykeru zhruba třicetiprocentní podíl. Spyker Cars NV se chce plně soustředit na vzkříšení problémové automobilky Saab. Spyker stále balancuje na hraně přežití, od svého obnovení nevykázala značka zisk a jeho budoucnost je značně nejistá.

Vyráběné modely:

  • Spyker C8 Spyder SWB (Wide Body) (2000)
  • Spyker C8 Spyder T (2003)
  • Spyker C8 Laviolette (2001)
  • Spyker C8 Double 12 S (2002)
  • Spyker C8 Double 12 R (2001)
  • Spyker C8 Laviolette GT-2 R
  • Spyker C8 Spyder GT-2 R
  • Spyker D12 Peking-to-Paris (studie) (2006)
  • Spyker C12 La Turbie (2005)
  • Spyker C12 Zagato (2006)
  • Spyker C8 Laviolette LM85 (2009)
  • Spyker C8 Aileron (2009)
  • Spyker C8 Aileron Spyder (2009)
  • Spyker D8 Peking-to-Paris (2009)

Napište reakci

TOPlist