Historie společnosti Santana Motors sahá až do roku 1956, kdy ve španělském Linares vznikla firma Metalúrgica de Santa Ana, SA, zabývající se výrobou zemědělských strojů. O dva roky později začala po dohodě s firmou Citroën Hispania vyrábět převodovky.
V roce 1961 došlo k dohodě se společností Rover Company Ltd. a brány závodu opustily první licenční vozy Land Rover. Ty vznikaly z tzv. CKD kitů, přičemž nejdůležitější komponenty byly dováženy z továrny Land Roveru v Solihullu nákladními loděmi. V roce 1968 začala Santana vyvíjet své vlastní verze Land Roverů. V roce 1981 změnila společnost název na Land Rover Santana, SA.
V roce 1983 došlo k ukončení spolupráce s Land Roverem a zahájení výroby vlastní řady 2500. O dva roky později došlo k vytvoření dohody se společností Suzuki Motor Corporation o výrobě a distribuci jejích vozidel. Japonská automobilka získala v Santaně 20 % podíl, který v roce 1991 navýšila na 49 %. Firma byla poté přejmenována na Santana Motor, SA. Během spolupráce s Land Roverem (1958 – 1985) vzniklo okolo 300 000 terénních automobilů včetně speciálních vojenských a užitkových variant.
Od roku 1998 vznikají ve Španělsku modely Suzuki Jimny. V roce 2003 začala výroba modelu Santana Anibal, o dva roky později pak řady 300/350. Ve firmě pracuje okolo 600 zaměstnanců, celkově bylo vyrobeno již téměř milion terénních vozů Santana.
Vyráběné modely:
- Santana Anibal / Santana PS-10 – automobily. postavené na technických základech vozu Land Rover 109. Jedná se o oficiální vozidlo španělské armády pro nosnost do 1000 kg. Turbodieselový motor Iveco 2.8 l, výkon 125 k, točivý moment 275 Nm
- Santana 300/350 – jedná se o licenční výrobek modelu Suzuki Vitara. Typ 300 je třídveřový, 350 je pětidveřový.
- Suzuki Jimny
- Iveco Massif 2007– výrobek joint-venture s italskou automobilkou Iveco, jedná se o přejmenovaný a upravený model PS-10