Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 21. 11. 2024

Archív

Mors

Historie zaniklé francouzské automobilky Mors sahá až do roku 1874, poslední sériový vůz značky pak sjel z výrobního pásu v roce 1925.

  Louis Mors zakoupil v roce 1874 malou továrnu, kterou postupně se svými syny Louisem a Emilem přeměnil na automobilku. S počátky firmy je spojeno jméno Henriho Brassiera, který jakožto nadaný konstruktér nejprve navrhl parní tříkolku a v roce 1896 i první automobil se spalovacím motorem, který se inspiroval konstrukcí Benzova automobilu. O rok později pak vznikl vůz s vidlicovým čtyřválcovým motorem, dynamem a akumulátorovým zapalováním. V roce 1898 byla založena firma Société de l’Electricité et des Automobiles Mors, produkující ročně okolo 120 automobilů.

  V roce 1901 Brasier společnost opustil a přešel k automobilce Georges Richard. Mors ale i nadále pokračoval s výrobou automobilů dle Brasierových návrhů. V roce 1903 byla značka Mors na vrcholu, ročně vyráběla přes tři sta aut a pokusila se o expanzi za Atlantikem, když zřídila pobočky v New Yorku a v Lodýně. Těm se ale nedařilo splnit očekávání a o rok později byly uzavřeny. Mors se v dalších letech dostal do ztráty. Nepříznivý trend měl zvrátit André Citroën, který byl v roce 1907 jmenován do čela firmy. Citroën byl schopný obchodník a v roce 1910 se pod jeho vedením automobilka opět dostala do zisku, když vyprodukovala 647 vozů.

  Během 1. světové války dodávala společnost granáty pro francouzskou armádu. V roce 1922 firmu odkoupil Citroën a zařadil ji do svého impéria. Poslední automobil nesoucí značku Mors opustil brány výrobního závodu o tři roky později.

  Mors si uvědomoval, že skvělou reklamou jsou výsledky na závodních tratích, přičemž úspěchy přinesly automobilce zejména závodní auta z pera Henriho Brasiera. Největším soupeřem byla na přelomu století značka Panhard & Levassor. V roce 1902 zvítězil Henri Fournier s vozem Mors 60 HP v závodě Paříž – Berlín.

 

Napište reakci

TOPlist