Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Pátek, 22. 11. 2024

Archív

Adam Opel

(9.5.1837-8.9.1895)

Adam Opel se narodil 9. května 1837 v německém Rüsselsheimu do rodiny zámečníka Wilhelma Opela. Mladý Adam se rozhodl jít v otcových stopách a učil se zámečničině v Belgii (Liége, Brusel) a od roku 1858 i v Paříži. Zde se začal hlouběji zajímat o šicí stroje a když se v roce 1862 vrátil do Rüsselsheimu, nabídl mu jeho strýc pro realizaci jeho podnikatelských plánů prázdnou maštal. V roce 1867 se jeho firma na výrobu šicích strojů rozrostla tak, že byl nucen hledat nové výrobní prostory. K rozvoji společnosti přispělo i věno ze sňatku se Sophií, dcerou bohatého podnikatele. V roce 1870 uvedl Opel na trh nový model šicího stroje, který pojmenoval po své ženě Sophia.

Adam a Sophia měli 5 synů (Karl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich a Ludwig). V roce 1884 uviděl Adam Opel na výstavě v Paříži poprvé jízdní kolo a rozhodl se, že jej bude vyrábět. V roce 1885 sestrojil své první vysoké kolo a brzy následoval rozběh sériové výroby, čímž se firma zařadila mezi průkopníky tohoto odvětví v Německu. Všichni synové se s otcovými koly účastnili cyklistických závodů a napomáhali tak propagaci jeho výrobků. Opelu se dařilo a v krátké době se stal nejúspěšnějším podnikem nejen ve výrobě šicích strojů, ale i jízdních kol.

Adam Opel se ve své továrně výroby automobilů nedočkal. Zemřel v roce 1895 a dle jeho poslední vůle se majoritním vlastníkem jeho společnosti stala jeho žena Sophia a menšinovými podílníky byli dva starší synové. V roce 1897 došlo k náhlému propadu prodejů jízdních kol. Firma Opel se ale dokázala s nepřízní dobře vypořádat a dále expandovala. O rok později vyrobil Opel po uzavření partnerství Opelových synů se zámečníkem Friedrichem Lutzmannem svůj první automobil. Komerční úspěch se ale nedostavil a po dvou letech byla spolupráce ukončena. Opel se posléze spojil s francouzskou automobilkou Darracq, na základě licence začaly výrobní haly brzy opouštět automobily, nesoucí značku Opel-Darracq.

Ve dvacátých letech minulého století vyráběl Opel ve svých moderních provozech s lakovnou až 4000 kol denně. V roce 1929 se majoritním vlastníkem podniku stal americký koncern GM, německá firma ale byla ve svém rozhodování na amerických majitelích nadále nezávislá. Radikální zlom v historii podniku nastal ve 30. letech, v roce 1936 prodal Opel svou továrnu na bicykly firmě NSU z Neckarsulmu. Začal se naplno soustředit na dvě stopy a v roce 1937 o sobě mohl sebevědomě tvrdit, že je největším evropským producentem automobilů. V roce 1940 opustil výrobní linky miliontý automobil značky Opel.

TOPlist