Málokterý automobil vzbuzuje 75 let po svém debutu tolik emocí jako BMW 328. Roadster vyráběný mezi roky 1936 – 1940 je jedním z nejúspěšnějších sportovních vozů 30. let minulého století a patří mezi milníky automobilové historie.
Konstruktéři bavorské automobilky se při stavbě tohoto automobilu soustředili na důležité prvky. BMW 328 se pyšnilo skvělou agilitou, za kterou vděčilo nízké hmotnosti. Jeho 780 kg nebylo pro motor o výkonu 80 k velkým problémem, a proto se dokázal prosadit i proti silným kompresorovým konkurentům. Již při svém závodním debutu 14. 6. 1936 na Nürburgringu deklasoval nový roadster silnější konkurenty. Mezi další pilíře jeho úspěšné konstrukce patři ideální rozložení hmotnosti, dobrá aerodynamika a perfektní naladění podvozku.
Třistadvacetosmička byla postavena na základech modelu BMW 319/1, na zcela novou konstrukci totiž chyběly peníze. Patentovaný trubkový rám z pera konstruktéra Fritze Fiedlera se skládal ze dvou podélných trubek kruhového průřezu spojených příčkami, které začínaly u zadní nápravy a proházely v úrovni šířky motoru dopředu. Zde byla uchycena spodní příčná ramena odpružená příčným perem. Tuhá zadní náprava disponovala půleliptickými listovými pery. Lehké a torzně stabilní trubkové šasi poskytovalo jezdcům oproti tehdy hojně využívaným rámům z U profilů zřetelnou výhodu.
Litinový blok dvoulitrového šestiválcového motoru z typu BMW 326 obdržel novou hliníkovou hlavu s ventily umístěnými do tvaru “V“. Výkon vzrostl z původních 50 k na výsledných 80 při 4500 ot./min. Díky poznatkům ze závodních tratí byla zpevněna převodovka a zadní náprava. Závodní motor pro Mille Miglia 1940 točil až 6000 ot./min. a vyvinul maximální výkon 136 k.
Sběratelsky velmi ceněných BMW bylo celkem vyrobeno 464 kusů, dodnes se jich zachovaly necelé dvě stovky. Mnoho z nich se dosud účastní tradičních historických soutěží, jakou je například Mille Miglia.
Foto: BMW