Firma FACEL (Forges et Ateliers de Construction d’Eure-et-Loir) se původně zabývala obchodem a kovovýrobou a v polovině 50. let minulého století se pod vedením Jean Daninose rozhodla ke vstupu na trh výrobců osobních automobilů. Zpočátku působil Facel pouze jako dodavatel speciálních karosérií pro automobilky Panhard, Delahaye a Simca.
První automobily značky Facel Vega vyjely z výrobního závodu v roce 1954 a k jejich pohonu sloužily osmiválce Chrysler 4,5 l. Jednoduchou konstrukci tvořil trubkový rám s odpružením listovými pery vpředu a tuhou hnací nápravou vzadu. Tyto vozy byly poměrně těžké (1800 kg), avšak vynikaly dobrými jízdními výkony se zrychlením z 0-100 km/h pod 10 sekund. Většina z těchto luxusních automobilů s krásnou karosérií byly dvoudveřová coupé bez „B“ sloupku, vzniklo ovšem také několik kabrioletů. Modelový rok 1956 dostal větší motor 5,4 l Chrysler V8 a vylepšenou převodovku, v nabídce se objevil i čtyřdveřový sedan, nesoucí název Excellence. Pro modelový rok 1959 byly dodávány ještě větší motory, a to 5,8 V8 a Chrysler 6,3 V8. Poslední evoluce přišla v roce 1962 s modelem Facel II, jehož elegantnější karosérie byla lehčí, modernější a vozy dosahovaly lepších jízdních výkonů.
V roce 1960 vstoupil Facel na trh sportovních vozů lehkým modelem Facellia. Ten byl nabízen se stejným pohonným ústrojím ve třech karosářských variantách – kabriolet, coupé 2+2 a čtyřsedadlové coupé. Stylisticky byla Facellia podobná modelu Facel HK500.
Facel chtěl na trhu sportovních soupeřit hlavně s automobily Alfa Romeo, a tak se rozhodl opustit do té doby tradiční americké osmiválce a začal používat šestnáctiventilové šestnáctistovky, vyráběné speciálně pro Facellii motorářem Paulem Cavalierem a jeho firmou Pont-à-Mousson. Jeho vačkové hřídele byly uložené v pouhých dvou ložiskách ze speciálních ocelí, oproti standardním čtyřem až pěti. Tyto motory ale trápila spousta dětských nemocí a tak se i vozy Facellia nedokázaly prosadit. V modelu Facellia F2 nahradil nepovedenou pohonnou jednotku motor Volvo P1800, úpadku se však již nedalo zabránit. V roce 1963 byla výroba ukončena, když vzniklo pouhých 1500 automobilů Facellia. U Facelu se navzdory této skutečnosti jednalo o nejmasověji vyráběný automobil. Neúspěch Facellie předurčil pád celé automobilky, která svou výrobu ukončila v roce 1964.
Vzhledem k tomu, že automobily Facel byly určeny pro bohatší klientelu, zachovalo se jich do dnešní doby poměrně hodně. Převážně se ale jedná o modely s americkými, masově vyráběnými motory. Pohonných jednotek Pont-à-Mousson se mnoho nedochovalo. Mezi majiteli vozu Facel Vega lze nalézt řadu známých osobností, vlastnili jej například Pablo Picasso, Maurice Trintignant, Rob Walker, Ringo Starr, Tony Curtis, Danny Kaye, Joan Fontaine, Marocký král, mexický prezident, Ava Gardnerová a Stirling Moss. Ten se svým HK-500 s automatickou převodovkou jezdil ze závodu na závod. Mnoho štěstí nepřinesl Facel Vega spisovateli Albertu Camusovi, který se v něm v roce 1960 zabil na cestě mezi Sens a Paříží.
Vyráběné modely
- Facel Vega HK500
- Facel Vega II
- Facel Vega Excellence
- Facellia
- Facel III
- Facel VI