Prodloužená verze kompaktu z Nošovic vyniká v řadě ohledů a rodinám nabízí i benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 120 k velmi příjemný rodinný komplet. Výborné jízdní vlastnosti a zpracování interiéru vám v něm připadají tak nějak samozřejmé.
Kombík je stejně jako ostatní současné vozy korejského výrobce stylizován ve smyslu tzv. fluidního designu Hyundai. Nebudu se pouštět do nějakých hlubších analýz, i když mě se tento jazykový styl pracující s oblinami, hranami a velkými plochami docela zamlouvá. Jsem si ale vědom toho, že design je záležitost značně subjektivní a každý na něj máme jiný názor. Boky automobilu jsou formovány stoupajícím pontonem s hrankou opisující spojnici obou bočních klik, v přední části jsou markantním prvkem LED pásky denního svícení umístěné v dolním lemu mlhovek. Kapota motoru je konkávně prohnutá a její nejvyšší křivky se táhnou od přední masky na úroveň A sloupků. Záď vozu protíná několik hran, přičemž jedna z nich rámuje spodní stranu vnitřní části zadních světel.
Testovaný automobil byl vyveden v metalické barvě Aqua Blue a stál na šestnáctipalcových litých kolech o rozměru 195/65. Štědrou standardní výbavu verze Trikolor v podobě kompletní bezpečnostní palety šesti airbagů, prvků ABS, EBD, BA, ESP či Hill holderu doplňovalo dálkové centrální zamykání se sklopným klíčkem, automatické zamykání po rozjezdu, denní LED světla, elektrické ovládání všech oken a zpětných zrcátek, dojezdová rezerva, manuální klimatizace včetně chlazené schránky před spolujezdcem, tónovaná skla, výškově stavitelné sedadlo řidiče, vestavěné autorádio atd… Z příplatkové výbavy nechyběl paket Komfort (dálkové ovládání centrálního zamykání, alarm, bluetooth handsfree, tempomat s omezovačem rychlosti, třístupňové nastavení posilovače řízení Flex Steer, kožený volant a hlavice řadicí páky, vyhřívání volantu).
K motoru i30 jsem přistupoval s mírným despektem, nepřeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 120 k vypadá na papíru pěkně, v reálu se ale někdy dostaví zklamání. Zde ovšem ne. Motor bez protestů zatahuje už od nějakých 1500 ot./min. a jeho charakteristika je výborně sladěna se vstřícnou, plynule zabírající spojkou a přesně odstupňovanou šestistupňovou převodovkou. Krátká páka šestikvaltu se pohybuje po přesně vymezených drahách s příjemnou mechanickou vazbou. Při řazení občas zadrhávla zpátečka.
Jízdní vlastnosti částečně nepříznivě ovlivnily obuté zimní pneumatiky, které v teplém březnovém počasí posouvaly limity vozu v zatáčkách do nižších mezí. Použitý rozměr 195/65 R15 nicméně působí dobře na pohodlí posádky. Podvozek je výborným mixem sportovnosti a pohodlí, příkladná je podélná stabilita při vysokých rychlostech, problémem nejsou ani příčné spáry ve vozovce. Přirozenou nedotáčivost koncepce předního pohonu zkrotí poměrně záhy systém ESP. Řízení poskytuje zejména ve sportovním ze tří nastavitelných režimů posilovače celkem slušnou zpětnou vazbu. Zvuk motoru při běžných rychlostech posádku nijak neruší, agregát se snadno vytáčí až k 6500 otáčkám.
Osobně nejsem příznivcem kombíků, ale i30 má dobře řešený a prostorný zavazadelník s řadou úložných schránek umístěných nejen pod úrovní podlahy, ale i v zakrytí bočních stěn. Kufr je zakryt tradiční roletou, která se ovšem musí popotáhnout dozadu, aby se vyprostila z aretace. Třeba škodovka umí odkrýt přístup lépe. Vnitřní prostor pro posádku je solidně dimenzován na pohodlnou přepravu čtyř dospělých osob, byť pět pasažérů kratší cestu rovněž bez problémů vydrží. Řidič vysoký 185 cm si za sebe sedne bez výraznějšího omezení v oblasti kolen i hlavy, méně místa je jen v oblasti chodidel při vystupování. Přední sedadla skýtají dostatečnou možnost nastavení ve všech směrech, sedák je velmi dobře dimenzován a sedadla mají celkem slušnou boční oporu. Přístrojová deska je, podobně jako celý interiér, velmi dobře slícována, použité materiály rozhodně neurazí. Puntičkáře potěší příjemný chod všech ovladačů a páček, blížící se svým tlumením a dorazy až k prémiovým značkám. Přístroje mají bílo-modré podsvícení, které neruší ani při noční jízdě. Jak je tomu u vozidel značky Hyundai typické, lze displej integrovaného autorádia za tmy vypnout, což uleví unaveným očím. Řidičova pravá ruka se může opřít o posuvnou část loketní opěrky, která má dvě aretace v podélné rovině osy auta.
Hyundai i30 hodnotím jako velmi povedený vůz, nabízející za solidní cenu hodně muziky. Kvalitní zpracování dělá z nošovického kombi zajímavou alternativu k domácímu bestselleru Škodě Octavii, která je tolik oblíbená u českých chalupářů. Zkuste si oba vozy nakonfigurovat ve shodné výbavě a možná se budete divit, jak velké cenové úspory můžete zejména v příplatkové výbavě u Hyundai dosáhnout.