Na dohled od slavného okruhu v Brooklands byla v roce 1972 založena podnikatelem Robertem Jankelem společnost Panther Westwinds Company.
Ruční manufaktura Panther vyráběla v malých počtech poměrně bohaté spektrum automobilů, z nichž nejznámější jsou uvedeny níže. V roce 1990 definitivně zkrachovala.
Vyráběné modely:
- Panther Lima
Motor Vauxhall 2.3 l a laminátová karoserie. První Panther vyráběný ve větších objemech. Během produkce došlo k řadě změn na šasi, styling ale zůstal beze změn. Modely Mk. I byly postaveny na podlahové plošině Vauxhallu Viva s převodovkou Magnum, Mk. II dostal zpevněné šasi. Díky skvělému poměru výkon/hmotnost dobrá dynamika.
- Panther Kallista
Masověji vyráběný model s železným šasi a hliníkovou karoserií. Výběr z motorů Ford 1.6, 2.8 či 2.9. Řada individualizačních doplňků, těžko někdy uvidíte dva stejné automobily. U větších motorů činilo zrychlení z 0 na 97 km/h pod 8 s.
- Panther Rio
Limuzína vycházející z modelu Triumph Dolomite resp. Dolomite Sprint v případě verze Rio Especial. Vyrobeno pouze několik málo kusů.
- Panther J72
J72 byl prvním produkčním modelem. Jeho design byl inspirován legendárním Jaguarem SS100. Jaguar dodával i různé varianty svých pohonných jednotek. Čalounění interiéru bylo provedeno kůží Connolly.
- Panther De Ville
Model De Ville v sobě snoubil motor Jaguar V12 a styling Bugatti. Tyto přednosti společně s ruční výrobou zlákaly například Eltona Johna či hollywoodské filmaře, kteří tento automobil použili pro postavu Cruelly ve snímku 101 dalmatinů.
- Panther Solo I a II
Solo I představil výrobce v roce 1984, kvůli četným nedostatkům ale jeho výrobu prezident společnosti Young Chull Kim zastavil a rozhodl o přepracování automobilu. Posléze tedy vzniklo Solo II. Jeho šasi se prodloužilo, došlo ke změnám v oblasti pohonné jednotky (motor Ford Cosworth z modelu Sierra uložený uprostřed). Vůz dostal pohon všech čtyř kol a vylepšenou aerodynamiku.
Solo II bylo poprvé představeno na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1987, na trzích ale nezabodovalo a vzniklo pouze v počtu 26 kusů.
technické údaje:
šasi: ocelová podlahová plošina s pomocnými rámy vpředu a vzadu, kompozitová karoserie
pohon: přeplňovaný řadový čtyřválec Ford Cosworth 2.0, max. výkon 207 k při 6000 ot./min.,
max. toč. moment 268 Nm, pětistupňová manuální převodovka se dvěma spojkami
jízdní výkony: zrychlení z 0 na 100 km/h -7s, max. rychlost 228,5 km/h
brzdy: kotoučové na všech čtyřech kolech, sériově ABS
hmotnost: 1237 kg
Foto: Wikipedia, archiv