Společnost Pegaso působila na poli užitkových automobilů. Do civilního sektoru se dnes již zaniklá španělská firma pustila se sportovním modelem Z-102.
Šéf automobilky Wilfredo Ricart chtěl prostřednictvím Z-102 proniknout do dlouholetého království Enza Ferrariho. Jeho snahy přitom podpořila poválečná hospodářská izolace Francova Španělska. Katalánec Ricart nebyl jen schopným inženýrem. Jeho cílem bylo vyrábět lepší vozy než Ital Enzo Ferrari, kterého znal ze svého dřívějšího angažmá u Alfy Romeo.
Z-102 měl premiéru v roce 1951 na autosalónu v Paříži. Na svou dobu nabídl neobvyklou kombinaci pětistupňové převodovky a kompresorem přeplňovaného benzinového motoru V8. Tento dobrý mix ovšem sráželo použití bubnových brzd na všech kolech. Karoserie se vyráběla ve varianách kupé a roadster.
Motory V8 původně začínaly na objemu 2,7 l, na konci výroby pak měly o dva litry větší . Každý kus byl montován ručně, za sedm let výroby vzniklo na 100 ks.
Foto: Wikipedia