Francouzská automobilka se v posledních letech profiluje designově povedenými automobily. Výrazným zástupcem této linie je i malé kupé RCZ, produkované firmou Magna Steyer, které jsem vyzkoušel s přeplňovanou šestnáctistovkou PSA-BMW o výkonu 156 k.
RCZ vzniklo na základech stejnojmenného konceptu a vypadá opravdu exkluzivně. Dvojice oblouků na konstrukci černě lakované střechy odkazuje na předválečné závodní automobily či koncepty Zagato z 60. let, celkové proporce a obliny nízké karoserie připomínají první generaci Audi TT. Světle šedivá metalíza testovanému automobilu sluší, celkově je na výběr z jedné pastelové, jedné perleťové a šesti metalických odstínů.
Karoserie se vyznačuje řadou zajímavých řešení, jakými jsou například závěsy přední kapoty či zadní výklopné křídlo. Dvojice dveří s bezrámovými okny se otevírá ve velkém úhlu, což zpříjemňuje nastupování. Kaňkou na jinak povedené konstrukci je absence spodního zakrytování motoru, který se tak bude špinit.
Přístrojová deska působí s ohledem na tvarový původ v řadě 308 příjemně, je vyrobena z měkčených a pocitově kvalitních plastů. Oproti třistaosmičce byl prostřední z původní trojice výdechů klimatizace na přístrojové desce nahrazen stylovými analogovými hodinami. Mezi velkými ciferníky otáčkoměru a rychloměru je umístěn multifunkční displej palubního počítače, který zobrazuje mj. i dosaženou rychlost. Sportovní atmosféru evokují v interiéru kovové pedály, zploštělý volant s plaketkou RCZ a obšitím kvalitní kůží či výborně tvarovaná anatomická sedadla. Dvojice těch zadních je vhodná pouze pro děti či osoby velmi malého vzrůstu.
Základní pohonná jednotka dostala do vínku výkon 156 k. Ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje RCZ maximální rychlosti 215 km/h, z 0 na 100 km/h přitom zrychlí za slušných 8 s. Za tyto výkony nežádá přehnanou porci benzinu, během testu průměrně spotřeboval cca 8 l na 100 km. Motor netrpí přílišným turboefektem a snadno se vytáčí. Vývojáři Peugeotu si dali práci s odladěním výfukové soustavy, motor v otáčkách zní uším opravdu líbezně. V duchu současných přeplňovaných motorů mu ovšem chybí výraznější výkonová špička. Řazení šestistupňové převodovky patří v rámci koncernu PSA k těm lepším, řadicí páka se pohybuje po krátkých a přesně vymezených drahách.
Testovaný vůz jezdil na osmnáctipalcových pneumatikách o rozměru 235/45 R18. Ani ty se ale negativně nepodepsaly na jízdním komfortu. Zvolená platforma modelu 308 se vyznačuje použitím vzpěr McPherson vpředu a torzní příčky vzadu, které byly pro RCZ upraveny směrem k lepším jízdním zážitkům. Auto se sice nevrhá do zatáček tak agilně jako Audi TT, rozdíl oproti řadě 308 je zřejmý. Posilovač řízení poskytuje slušnou zpětnou vazbu, záď vozu je v rychlých zatáčkách dostatečně stabilní a vůz nemá přílišné tendence k přetáčivým smykům. Kotoučové brzdy jsou na auto dobře dimenzované a i větší zátěž snášejí bez vadnutí.
Verdikt:
Peugeot RCZ je výjimečný designový počin, který nabídne solidní jízdní zážitky. Stylovka, která patří mezi nejlepší auta koncernu PSA poslední doby.