Encyklopedie automobilů a historie automobilek
Čtvrtek, 21. 11. 2024

Archív

Veritas

Vermot AG
Max-Planck-Str. 12
53501 Grafschaft-Gelsdorf
http://www.vermot-ag.com

Značka Veritas vznikla po 2. světové válce v Západním Německu a zabývala se výrobou sportovních a závodních automobilů. Nejdříve sídlila v městě Hausen am Andelsbach, nakonec zakotvila na Nürburgringu. Zakladateli firmy byli Ernst Loof, Georg Meier a Lorenz Dietrich. Jejich firma se původně zabývala přestavbami a laděním předválečných vozů BMW 328, přičemž po zástavbě na zakázku vyráběných komponentů nesly takto upravené automobily značku BMW-Veritas. V roce 1947 se Karl Kling stal šampionem Německa v dvoulitrové třídě.

První silniční vozy Veritas vznikly v roce 1949, první vlaštovkou byl Komet coupé, což byla silniční verze závodního Veritasu RS. V krátké době jej doplnila dvojice civilnějších modelů Saturn coupé a Scorpion cabriolet. V roce 1949 se firma přestěhovala do větších prostorů v Muggensturmu, byla ale silně podkapitalizována. Při konstrukci nového auta byly použity motory Heinkel, Veritas získal přes 200 objednávek, ale kvůli nedostatku provozního kapitálu nebylo na nákup komponentů a v roce 1950 byla výroba ukončena. Veritas posléze fungoval do roku 1952 jako dodavatel karoserií pro automobilku Panhard.

V roce 1950 přesídlil Ernst Loof na Nürburgring, kde si pronajal staré dílny společnosti Auto Union a založil novou společnost Automobilwerke Ernst Loof GmbH. Zde začal  výrobu nových modelů značky Veritas, zpočátku osazených motory Heinkel a karoseriemi firmy Spohn. Provozní kapitál ale rychle docházel a poslední kusy byly osazeny motory Ford a Opel. Zdroje uvádějí, že na Nürburgringu takto vzniklo mezi šesti a dvaceti vozy značky Veritas.

Tradici značky Veritas se v 21. století rozhodla obnovit německá firma Vermot AG a v jejích konstrukčních kancelářích vznikl supersportovní roadster Veritas RS III. Naplánována je výroba 30 ks těchto výjimečných automobilů, osazených vysokootáčkovým desetiválcem z BMW M5 o výkonu 507 k a točivým momentem 520 Nm. Karoserie z karbon-kevlaru je koncipována jako 1+1, hmotnost téměř pětimetrového bolidu je pouhých 1080 kg. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosahuje za pouhých 3,2 s a rozjede se až na 347 km/h. První kusy by do prodeje měly dorazit na jaře 2010, cena jedinečného exempláře se pohybuje okolo 9 milionů korun.

TOPlist